Jedno CV, kilka wariantów, czyli co wybrać?
Co do zasady wyróżnić można jedne z trzech wariantów CV:
- chronologiczne,
- funkcjonalne,
- mieszane.
To, które zostanie wykorzystane zależy od wielu czynników, dlatego poznajmy bliżej poszczególne warianty.
CV chronologiczne
Największą popularnością cieszy się CV chronologiczne. Forma ta pozwala bardzo wyraźnie i przejrzyście ukazać ścieżkę zawodowego rozwoju kandydata. Dla rekrutera to wygodny sposób na to, aby szybko i wygodnie prześledzić dotychczasowe zatrudnienie, jednocześnie sprawdzając ewentualne luki czy częstość zmian pracy. Tu nic nie da się ukryć, dlatego ten wariant doskonale sprawdzi się u osób, które chcą wyeksponować swoje dotychczasowe osiągnięcia i rozwój kariery zawodowej.
Gdy zależy Ci na eksponowaniu osiągnięć, najlepiej wybrać CV wzór pozwalający wypunktować istotne kwestie. Dokument ten składa się najczęściej z określonych sekcji, w tym: podsumowania, dotychczasowego doświadczenia, posiadanego wykształcenia, wskazania innych umiejętności, a następnie także dodatkowych kursów i szkoleń oraz zainteresowań. Nie można oczywiście zapomnieć o klauzuli.
CV funkcjonalne, dla ceniących sobie indywidualny styl
Dość ciekawa forma, w której chronologiczna kolejność zdarzeń nie jest priorytetowa. Na pierwszy rzut oka dokument może wydawać się nieco nieuporządkowany, w którym panuje chaos, a poszczególne sekcje mieszają się ze sobą. Tutaj na pierwszym planie eksponowane są dotychczasowe osiągnięcia. To świetny sposób, aby podkreślić swoje mocne strony.
W takim wariancie najczęściej typową kolejnością jest: podsumowanie zawodowe, umiejętności i osiągnięcia, wykształcenie (w tym staże i praktyki, posiadane certyfikaty), doświadczenie zawodowe (w którym zazwyczaj podaje się wyłącznie nazwę firmy i zajmowane stanowisko oraz okres zatrudnienia), dodatkowe informacje, w tym referencje oraz klauzulę.
CV mieszane
Najprościej mówiąc, CV mieszane łączy w sobie elementy dwóch poprzednich rozwiązań. Podstawą jest tu wybór najważniejszych elementów z CV chronologicznego i funkcjonalnego i ich prezentacja. To doskonały sposób, aby wygodnie zaprezentować swoją osobę w jak najkorzystniejszym świetle. Sekcje, jakie z reguły są tu umieszczane obejmują: podsumowanie zawodowe, umiejętności, w ramach których wskazywane są zarówno miękkie, jak i twarde kompetencje, a następnie osiągnięcia i dodatkowe informacje. Nie można też pominąć doświadczenia zawodowego, wykształcenia czy zainteresowania oraz oczywiście – klauzuli.