Jakie trendy konsumenckie zyskają na znaczeniu w 2024 roku?

Rozwój marek własnych i ekonomicznych, większa popularność żywności bezmięsnej i zdrowego, energetycznego jedzenia – te trendy mogą zyskać na znaczeniu w najbliższej przyszłości – przewiduje Robert Grzyb, Prezes Zarządu Orbico Polska.

 

 

 

Jednym z trendów, który już obserwujemy i który będzie się utrwalał, będzie odejście od impulsowych zakupów pod wpływem emocji. Konsumenci już teraz uważniej planują wydatki, analizują ceny, bacznie śledzą promocje. Ten trend konsumencki przekłada się również na świat biznesu – widzimy, że i nasi klienci, czyli np. sklepy detaliczne uważniej śledzą rynkowe okazje i przyglądają się ofertom.

Nie sposób nie dostrzec rozwoju marek własnych i ekonomicznych. Klienci bardzo często wracają do wybierania tańszych opcji, bulk shoppingu i chętniej robią więcej zakupów w jednym miejscu, a także dokładniej je planują (np. w taki sposób, by były połączone z drogą z pracy do domu i nie generowały zbędnych kosztów). Ten trend konsumencki jest ściśle powiązany z pandemią, wojną w Ukrainie oraz inflacją, której obecnie doświadczamy. To sprawia, że na znaczeniu zyskała ekonomiczność produktów, a kwestie takie jak ekologia czy zrównoważony rozwój zeszły na dalszy plan. Wielu producentów brandowych produktów straciło umiejętność budowania wartości kategorii produktowych. W przyszłości się to zmieni – odpowiedzialność za środowisko będzie miało coraz większą wagę.

Warto też pamiętać o tym, że klientów należy uświadamiać o pełnym koszcie produktu. Liczy się bowiem nie tylko cena, a to, czy dany produkt działa – a więc jak wydajny jest płyn do mycia naczyń brandowego produktu w stosunku do tego oferowanego przez markę własną albo jaki wpływ na środowisko ma tania kapsułka, wymagająca prania w 60 stopniach, od tej droższej, ale pozwalającej na pranie w dwukrotnie niższej temperaturze.

Celebracja życia i jedzenie vege

Bez wątpienia zatem prędzej czy później popularność ekologii wróci – podobnie zresztą, jak trend szeroko rozumianej dbałości o ciało i zdrowie. W naszej branży oznacza to wzrost popularności jedzenia, które jest ekologiczne, daje energię i o którym konsument wie, skąd jest. Poza branżą spożywczą bez wątpienia na znaczeniu zyskają kosmetyki, które pomagają w utrzymaniu pięknego wyglądu, ale i charakteryzują się prozdrowotnymi właściwościami. W naszej ocenie zyska też trend swoistej „celebracji życia” – szukania przyjemności poprzez jedzenie i czynienia z tego właśnie celebry.

Bardzo wyraźnie widać trend jedzenia na mieście – ale niekoniecznie tylko niezdrowego jedzenia. W wielu sieciowych punktach można dostać wiele pełnowartościowych, zdrowych, energetycznych produktów.

Bardzo mocno będzie rosnąć również trend żywności bezmięsnej. Świadomość konsumencka w tym obszarze jest coraz większa – z jednej strony coraz chętniej sięgamy po roślinne alternatywy mięsa, a z drugiej – konsumenci są coraz bardziej wyczuleni na kwestie związane z niemarnowaniem jedzenie i to w tym obszarze producenci powinni szukać dla nich wartości.

Konsument ery TikToka będzie wymagać więcej

Trendom konsumenckim warto przyjrzeć się w jeszcze jednym kontekście – rewolucji technologicznej, jakiej obecnie doświadczamy. Bez wątpienia zmieni ona branżę – i to nie tylko to, w jaki sposób będziemy sprzedawać nasze produkty, ale co będziemy oferować klientom, jak i gdzie będziemy się z nimi komunikować. Klient „ery TikToka” będzie mieć w tym aspekcie zupełnie inne oczekiwania niż inne grupy konsumentów.

Robert Grzyb
Prezes Zarządu Orbico Polska

 

fot. Freepik.com

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności