lederboard

Kontrolowanie swoich finansów – czy Polacy wpisują się w stereotyp?

Zarządzanie domowym budżetem i kontrola finansów to czynności, które czekają każdego, kto chce świadomie panować nad domowym portfelem. W dzisiejszych czasach trudno jest wskazać, kto w rodzinie zajmuje się finansami. Jak pokazuje jednak badanie ING, to mężczyźni dwa razy częściej, przyznają się, że za tą działkę odpowiada ich partnerka.* To jednak wcale nie oznacza, że Panowie finansów w rodzinie nie kontrolują. Kto w takim razie trzyma rękę na portfelu w polskich domach?

 

 

Jak pokazało badanie przeprowadzone dla ING przez firmę Difference, budżet domowy jest tematem, którym na co dzień zajmuje się 74% Polek. To jednak wcale nie oznacza, że mężczyźni unikają tej kwestii, bo aż 70% z nich przyznało się, że domowe finanse są również dla nich tematem codziennych przemyśleń i dyskusji. Różnice pojawiają się przy spojrzeniu na kwestię samego zarządzania budżetem. Tutaj już tak zbliżonych podejść nie ma.

Ty zarządzasz, ja kontroluję

Wydawanie pieniędzy, a rozmawianie o nich i dzielenie to dwie różne kwestie. Choć Polki i Polacy są bardzo podobni do siebie w kwestii częstotliwości debatowania między sobą o pieniądzach, to już w samym działaniu – przodują kobiety. Jednym z głównych powodów takiego stanu rzeczy jest stereotypowy podział zakupowy – to Panie częściej niż mężczyźni chodzą na domowe zakupy i to one wydają pieniądze na wspólne zaopatrzenie domu. Stąd wynika wspomniana wcześniej dysproporcja, gdzie 26% mężczyzn mówi, że to ich partnerka zarządza budżetem, a tylko 11% Pań mówi tak o swoim partnerze. Daleko od stereotypu jesteśmy jednak w kwestii przypisywania zarobkom władczości w rodzinie. Tylko 11% z nas twierdzi, że to wysokość pensji powinna wpływać na to, kto zarządza domowym budżetem. Nawet jeśli budżetem nie zarządzamy, to lubimy jednak mieć nad nim kontrolę – do tego przyznaje się niemal 70%** Polaków.

Czy podział ról rodzi konflikty?

Podział wydatków, zarządzania i sprawowania kontroli nad domowym budżetem może powodować spory. Tak samo jak każdy temat, gdzie pojawią się różnice zdań. Kluczem do ich uniknięcia jest oczywiście rozmowa.

– Sprawa zarządzania i kontrolowania domowego budżetu to temat mogący powodować konflikty. Jak pokazało badanie ING, dwóch na pięciu Polaków ukrywa swoje wydatki w związku, co tylko potwierdza tezę, że w kwestii porozumiewania się jest problem. Przy zarządzaniu i kontroli powinniśmy przede wszystkim wyjaśnić, czym są te pojęcia w trakcie naszej rozmowy z partnerem. Kontrola nie musi mieć na celu sprawdzania czyjejś uczciwości, a jedynie budowanie świadomości i ewentualne doradzanie. Podobnie z zarządzaniem. Nie musi być ono zarezerwowane tylko dla jednego partnera, ale omawiane między sobą. Przy ustaleniu ról, kto zarządza, kto monitoruje bardzo dobre jest opieranie się na przykładach, pokazanie partnerowi realnej korzyści z dobrej współpracy. Warto również umówić się na wcześniejsze, wspólne zweryfikowanie wydatków np. z ostatniego tygodnia mówi Maria Rotkiel, psycholożka rodzinna i terapeutka, prowadząca podcasty „Porozmawiajmy o pieniądzach”.

Prawie 70% Polaków przyznało w badaniu ING, że rozmowa o pieniądzach jest dla nich naturalna. Widać więc, że mamy spory potencjał, żeby jednak się dogadać. Trzeba tylko robić to racjonalnie i dobrze komunikować swoje zdanie.

O tym czym różni się kontrolowanie od monitorowania i jak pogodzić rozbieżne stanowiska finansowe w związku, Maria Rotkiel rozmawia w kolejnym odcinku podcastu „Porozmawiajmy o pieniądzach” z profesor psychologii wrocławskiego SWPS – Agatą Gąsiorowską https://youtu.be/6kLv93KYdgA

Bardziej żartobliwe podejście do tematu możecie zobaczyć w wykonaniu Czesława Mozila tutaj: https://youtu.be/7lvf7WwY-9E

Więcej o akcji i badaniu „Porozmawiajmy o pieniądzach” na stronie: https://www.ing.pl/lp/porozmawiajmy-o-pieniadzach

 

* Badanie CAWI „Porozmawiajmy o pieniądzach” na reprezentatywnej próbie Polaków N=1000 zrealizowane w czerwcu 2020 przez firmę Difference dla ING Banku Śląskiego.

** Badanie ilościowe, segmentacja klientów banków, zrealizowane w listopadzie 2019 roku przez firmę Difference dla ING Banku Śląskiego.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Akceptuję zasady Polityki prywatności