Współczesna rzeczywistość stawia przed kadrą menadżerską wiele wyzwań. Jak je zdefiniować i, co najważniejsze, jak im sprostać, wyjaśnia nasz ekspert, Agnieszka Czaplińska, trener biznesu, współzałożycielka marki Czapla and More, która oferuje profesjonalne szkolenia zarówno dla pracowników, jak i dla przedsiębiorców.
Dynamicznie zmieniająca się sytuacja ekonomiczna, z jaką mamy do czynienia od kilku lat, rzutuje na kondycję każdej firmy; bez względu na jej profil czy wielkość. Zmiana pokoleniowa, jaka nastąpiła, odmienne priorytety życiowe najmłodszych pracowników, czy transformujący się rynek pracy, to tylko niektóre czynniki, jakie sprawiają, że każde przedsiębiorstwo powinno obecnie próbować nadążać za tymi zmianami. Dlatego tak ważne jest, by kadra menadżerska nie bazowała na wypracowanych jakiś czas temu metodach, które niekoniecznie mogą sprawdzać się w obecnych warunkach, lecz nieustannie nabywała nowe umiejętności. Podobnego zdania jest Agnieszka Czaplińska, specjalistka posiadająca imponujące doświadczenie w pracy w sprzedaży, HR i szkoleniach zespołów oraz menadżerów, laureatka m. in. Nagrody HR Najwyższej Jakości za stworzenie struktur trenerskich:
– Z moich doświadczeń i obserwacji wynika, iż największe wyzwania menadżerów z pracownikami w niestabilnych czasach odnoszą się do zarządzania poziomem stresu, spadku motywacji pracowników, zaangażowania i brania odpowiedzialności – mówi Agnieszka Czaplińska, członkini Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu.
Warto przyjrzeć się bliżej zwłaszcza pierwszemu aspektowi, czyli stresowi. Brak stabilizacji ekonomicznej, rosnące raty kredytu, życie w ciągłym pędzie przekładają się na funkcjonowanie każdej osoby, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym:
– Co to tak naprawdę oznacza? Jeśli pracownik funkcjonuje w utrzymującym się stresie, spada jego wydajność w pracy, trudno mu się skupić na właściwych zadaniach i czasami
zdarza się, że jeździ z ,,pustymi taczkami” (w ujęciu metaforycznym). Spada również motywacja, często sam pracownik ma trudność by określić, co tak naprawdę sprawia, że chce mu się przychodzić do pracy, działać zgodnie z planem, oczekiwaniami pracodawcy, osiągać zaplanowane wyniki – wyjaśnia Agnieszka Czaplińska.- W tym momencie rozpoczyna się działanie menedżera, aby poznać zasoby każdegopracownika, jego mocne strony, umiejętności, predyspozycje, ale także czynniki, które go osłabiają, by móc dopasować, przekierować zadania w sposób podnoszący efektywność zespołu i rentowność firmy. Kiedy to wszystko jest właściwie ułożone, zwiększa się zaangażowanie pracownika w realizację powierzonych mu zadań.
Jak sprostać tym wyzwaniom? Najważniejsze to sięgać po nowe metody, które pomogą wypracować skuteczne rozwiązania i pozytywnie wpłyną na formę zespołu oraz kondycję danego przedsiębiorstwa. Doskonale wie o tym Agnieszka Czaplińska, którazarządzała zespołem ponad 500 trenerów, a dziś realizuje się w firmie Czapla and More, która z sukcesem szkoli kadrę menadżerską, bazując na autorskich, innowacyjnych metodach wypracowanych podczas niezliczonej liczby spotkań:
– Jeśli pracownik nie wie, jaka jest dokładnie jego rola, ścieżka rozwoju na nowym stanowisku, formalne i pozaformalne procedury jej funkcjonowania, to niestety jego entuzjazm szybko się wypala. Zawiedziony szuka nowych opcji. Wielokrotnieuczestnicy moich warsztatów podkreślają, że tym, co buduje ich pozytywne doświadczenie od początku drogi i wspiera identyfikację z nowym miejscem, jest postać mądrego, dojrzałego przełożonego. Ważne jest, w jaki sposób obdarza ich zaufaniem w powierzaniu obowiązków, czy liczy się z ich zdaniem i realnie bierze je pod uwagę, planując kolejne etapy pracy. Pracując podczas warsztatów z członkami kadry zarządzającej, wielokrotnie spotykam się z ich zaskoczeniem, w momencie kiedy dochodzą do wniosku, że silny i dobrze działający zespół zależy w dużej mierze od nich samych, od tego, jaki dają przykład innym pracownikom oraz jak ich traktują.
Kluczem do osiągnięcia tych zamiarów z pewnością jest w dzisiejszych czasach efektywna komunikacja wśród pracowników w danej firmie. Dlatego tak ważne jest dokonanie starań w zakresie usprawnienia komunikacji w danym przedsiębiorstwie. Nawet jeśli w pierwszym kontakcie z tym tematem wydaje nam się, że pod tym względem nasze przedsiębiorstwo działa bez zarzutu:
– Komunikacja jest kluczem do sukcesu pracownika i firmy. Większość pracodawców twierdzi: ,,Ale my w naszej firmie świetnie się komunikujemy, u nas nic nie szwankuje’’. Tymczasem diabeł tkwi w szczegółach. Począwszy od tego, komu delegować poszczególne zadania, tak aby każdy pracownik mógł w pełni wykorzystać swój potencjał i zaangażowanie. Jak pracownicy mają już właściwie dobrane zadania, kolejną sztuką menadżerską jest umiejętność udzielania informacji zwrotnej pracownikowi. Takiej, która odnosi się do zadania, stylu jego wykonania, a nie cech samego pracownika. Moje wskazówki: poznaj predyspozycje i ograniczenia swoich pracowników; deleguj zadania w zgodzie z talentami i predyspozycjami współpracowników; udzielaj informacji zwrotnej w odniesieniu do konkretnych zachowań pracownika – wyjaśnia Agnieszka Czaplińska.
– Menedżerowie, którzy dostają system sprawdzonych rozwiązań do zarządzania zespołem w zgodzie z ich predyspozycjami są skuteczni. Właśnie dlatego od wielu lat pracujemy z pomocą modelu DISC, który pozwala na określenie, jakim typem osobowości jest pracownik, a co za tym idzie – jakie kompetencje wnosi do zespołu oraz jakie ma obszary do rozwoju. Wiedza wyciągnięta z badania to źródło ważnych informacji służących do budowania zespołu. Ponadto, pośród dostępnych na rynku testów, kadra zarządzająca coraz częściej sięga po The Bridge Personality. Jest to naukowy test, który pokazuje predyspozycje przywódcze menedżera, dzięki czemu pomaga mu świadomie zarządzać swoimi kompetencjami. Pokazuje też ewentualne zagrożenia, jakie wynikają z jego stylu zarządzania. Test wychwytuje także rozbieżności pomiędzy postawą deklarowaną a realną. Bazując na takich metodach, menadżer zyskuje realne szanse, by zrealizować cele swoje i swojej firmy. – dodaje.
Rozwój zespołu, a w konsekwencji rozkwit całej firmy, to zadanie wymagające elastycznego, dopasowanego do specyfiki przedsiębiorstwa podejścia. Warto w tym obszarze znaleźć wsparcie zespołu doświadczonych profesjonalistów, takich jak Agnieszka Czaplińska z firmy Czapla and More, którzy patrząc z dystansu na newralgiczne aspekty, takie jak rosnący poziom stresu czy brak komunikacji, pomogą wypracować skuteczne rozwiązania!
Joanna Bielas
https://www.facebook.com/czaplaandmore
fot. Freepik.com