lederboard

Przepis na doskonałą prezentację biznesową


Niezależnie od tego, czy na co dzień odpowiadamy za sprzedaż, marketing, analizę rynku, monitorowanie budżetu czy zarządzenie projektem, prezentacje slajdowe są najlepszym narzędziem do pokazania uporządkowanych i wybranych danych, z czytelnym przesłaniem dla odbiorcy. Niestety, jak pokazuje rzeczywistość i wyniki badań, większość z pracowników różnego szczebla, ma problemy ze slajdami.

 

90% nie wie, jak poradzić sobie z natłokiem danych na slajdzie i zaplanować ich wygląd, by zachować czytelność, 75% potwierdziło, że ma kłopot z wizualizacją informacji i wniosków, z kolei 50% badanych przyznało, że wyzwaniem jest dla nich ustalenie celu prezentacji.

Wniosek? Możesz się napracować i spędzić nad slajdami bardzo dużo czasu i energii, ale jeżeli Twoja prezentacja nie będzie po prostu spójna oraz czytelna, nikt nie doceni wysiłku włożonego w jej opracowanie, a Twój profesjonalny wizerunek niesprawiedliwie ucierpi.

Rozwiązanie? Najczęściej wskazywany w badaniu problem wiąże się z natłokiem informacji na slajdzie
i jego czytelności. Warto jednak zastanowić się co jest źródłem takiej sytuacji. Dr Mirosław Pawełko, autor metody Mniej slajdów – więcej sensu (MSWS) stawia jasną diagnozę – w prezentacji chodzi o dobrą fabułę. Odwołując się do analogii filmowej – tak jak film ma reżysera, tak prezentacja ma swojego autora, którego zadaniem jest: wybór zdarzeń, nadawanie im znaczenia i narzucanie interpretacji zjawisk.

Zaczynasz od tworzenia slajdów? To błąd!

Dobre prezentacje są sprawdzonym narzędziem porządkowania wniosków i argumentacji przemawiającej za konkretnym rozwiązaniem. Wybierając tylko istotne dane, umożliwiają podejmować decyzje. Metoda MSWS składa się z pięć kroków, które wyznaczają drogę do skutecznej prezentacji i pozwalają przezwyciężyć niechęć do pracy ze slajdami. Jednym z kluczowych etapów pracy jest właśnie przygotowanie fabuły.

Jak pisze autor „dla powodzenia w pracy nad slajdami kluczowe jest zaplanowanie fabuły przed przystąpieniem do rysowania slajdów. Odwrotna kolejność to błąd, często popełniany przez liczną grupę osób. Na hasło „Zrób prezentację” wielu pracowników siada przed PowerPointem i zaczyna rysować bądź szuka gotowych slajdów pasujących do zadanego tematu. Tak nie należy robić. Najpierw krok trzeci, czyli fabuła, dopiero potem krok czwarty – przygotowanie slajdu”.

Pozostałe krok to:

o ustalenie celu i adresata prezentacji;
o określenie głównego przesłania;
o narysowanie slajdów,
o przedstawienie prezentacji.

Przygotowujesz prezentację? Nie czuj presji bycia jak mówcy TED

Tworząc prezentację warto zdystansować się do presji tworzenia prezentacji na poziomie najbardziej charyzmatycznych mówców TED, czy szefów marketingu największych amerykańskich korporacji.

Jak pisze Pawełko: „nie piszę o konieczności bycia inspirującym, bo wiem, że znacznie częściej oczekuje się po prostu stworzenia dobrze ustrukturyzowanej prezentacji. Nie mobilizuję do tworzenia kreatywnych grafik: wszelkie wskazówki graficzne to proste zalecenia, z których każdy bez trudu skorzysta.”

Publikacja MSWS: mniej slajdów – więcej sensu: http://www.mniejslajdow.pl

 

yy

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności