Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Gdy to nastąpi, co drugi z nas zaciśnie pasa

„Będę się starał opłacić wszystkie rachunki, ale będę oszczędzał w innych dziedzinach życia” – wskazuje co drugi Polak (52,1 proc.), którego spytano, co zrobi,...
Strona głównaRozmaitościSkuteczna rekrutacja? To możliwe!

Skuteczna rekrutacja? To możliwe!

Realizujemy zarówno jednostkowe rekrutacje na kluczowe stanowiska, jak i grupowe, po kilkudziesięciu, a nawet kilkuset pracowników do jednej firmy. Do każdego projektu podchodzimy inaczej, stosując różne narzędzia i przekaz – mówi Anita Obidowska, team leader w LeasingTeam Professional. Obecnie skuteczna rekrutacja stanowi nie lada wyzwanie, ale nadal jest możliwa, jeśli odpowiednio zaplanujemy i przeprowadzimy proces rekrutacji. Jak? Poniżej garść praktycznych wskazówek.

 

 

Rekrutacja pracowników niesie za sobą wiele wyzwań. Na rynku brakuje specjalistów, coraz mocniej dotyka nas niż demograficzny, oczekiwania pracowników często przekraczają możliwości firm, a sytuacje, w których kandydaci nie pojawiają się na umówionych spotkaniach pomimo uprzedniego potwierdzenia obecności, nie są aż taką rzadkością… Czy w tych okolicznościach możliwa jest skuteczna rekrutacja? Zdecydowanie tak. Kluczem jest przede wszystkim szybkość i konsekwencja w działaniu, systematyka oraz odpowiedni dobór narzędzi rekrutacyjnych.

Human to human

Dobry rekruter, pomimo że na koniec jest zawsze rozliczany z liczb i statystyk, nigdy nie zapomina, że ma do czynienia z człowiekiem, któremu należy się szacunek i uwaga. Nawiązując dobrą relację z kandydatem już na początkowym etapie rekrutacji, przyczynia się do zadowolenia i owocnej współpracy również później, w trakcie zatrudnienia – podkreśla Aneta Sztompka, dyrektor regionalny w LeasingTeam.

Dobra organizacja to podstawa. Szybkie reagowanie, regularne kontaktowanie się z kandydatami i przekazywanie im statusu rekrutacji to elementy przyczyniające się do skutecznej rekrutacji. Pracując w taki sposób, minimalizujemy ryzyko, że kandydat nie stawi się na rozmowie kwalifikacyjnej, a dodatkowo trzymamy rękę na pulsie i możemy szybko zareagować w przypadku znalezienia przez kandydata innej konkurencyjnej oferty.

Chcąc uzyskać większą liczbę zgłoszeń, warto też pamiętać, że oferty pracy, w których zawarta jest informacja o wynagrodzeniu podstawowym, a także o systemie premiowania (nie tylko wysokość wypłat, ale też sposób naliczania), cieszą się znacznie większą popularnością od innych ogłoszeń. Z punktu widzenia pracownika wysokość wynagrodzenia nadal jest jednym z kluczowych powodów zmiany pracy i wysłania aplikacji. Pamiętajmy jednak, by nie naginać rzeczywistości.

Ogłoszenia o pracę to temat bardzo wrażliwy. Należy pamiętać, aby informacje w nich zawarte były zawsze i bezwzględnie zgodne z prawdą oraz oczywiście z prawem – tłumaczy Aneta Sztompka.

White collar vs blue collar

Kolejnym słowem kluczem skutecznych rekrutacji jest indywidualizacja przekazu i kanałów dotarcia. Dla przykładu – pracownicy biurowi i fizyczni w innych miejscach poszukują pracy, na różne elementy ogłoszenia zwracają uwagę. Z naszego doświadczenia wynika, że do kandydatów white collar najszybciej można dotrzeć online. Ogłoszenia o pracę na popularnych serwisach typu Pracuj.pl oraz w mediach społecznościowych przyciągają ich uwagę. Nie należy jednak zapominać o tym, jak istotny w ich przypadku jest direct search, szczególnie przy bardziej wymagających stanowiskach.

Na co dzień zajmuję się rekrutacją pracowników do agencji reklamowych, eventowych czy PR. Większość kandydatów wyszukuję samodzielnie przez portale branżowe typu LinkedIn lub opieram się na rekomendacjach. W mojej ocenie specjalizacja rekrutera jest istotnym czynnikiem każdej dobrej rekrutacji – obracając się w danym środowisku, dużo lepiej rozumie on kandydatów i potrzeby klientów, dzięki czemu rozmowy przebiegają szybciej, a trafność wyborów jest większa – podkreśla Anita Obidowska.

Kandydatów blue collar, czyli pracowników głównie fizycznych również można pozyskać online, ale warto ich szukać w innych miejscach. Na przykład wśród pracowników white collar bardzo popularny jest portal Pracuj.pl, który jednak w przypadku blue collar przynosi zdecydowanie słabsze efekty. Odwrotną sytuację można zaobserwować w odniesieniu do portalu OLX.pl.

Poszukując kandydatów blue collar, nie można zapominać o działaniach lokalnych, takich jak plakaty, rozdawanie ulotek czy uczestniczenie w gminnych wydarzeniach. Bezpośredni i szybki kontakt z kandydatem jest tutaj kluczowy. Musimy dotrzeć tam, gdzie znajdują się nasi potencjalni pracownicy – zauważa Aneta Sztompka.

Dla blue collar stawka oraz systemy premiowe są zdecydowanie jedną z najważniejszych informacji w ogłoszeniu, które często decydują o wysłaniu zgłoszenia bądź nie. White collar również patrzy na te informacje, ale ich brak najczęściej nie dyskwalifikuje oferty.

Pokolenie robi różnicę

Każde pokolenie pracowników zwraca uwagę na inne aspekty zatrudnienia. Co roku powstaje kilka badań, które szczegółowo o tym mówią. Wykorzystajmy ich wyniki w naszej komunikacji. Stwórzmy ogłoszenie o pracę w taki sposób, by odpowiadało na oczekiwania kandydata idealnego. Nie możemy konkurować stawką, za to praca zdalna jest u nas normą i mamy atrakcyjne benefity? Oprzyjmy na tym nasze ogłoszenie. Z punktu widzenia młodego pracownika oferta zawierająca szerokie benefity pozapłacowe, elastyczne godziny pracy czy możliwość pracy z domu jest często bardziej kusząca niż inna z wyższą stawką, ale bez tych przywilejów.

Młode pokolenie, dopiero wchodzące na rynek pracy, zwraca olbrzymią uwagę na kwestię benefitów, a w ofertach pracy skupia się na innych aspektach niż starsze pokolenie. Według raportu Spotdata „Pokolenie Z w finansach i na rynku pracy”[1] stabilność zatrudnienia oraz zatrudnienie na umowę o pracę tracą u młodych ludzi na znaczeniu, na rzecz dobrej lokalizacji, możliwości rozwoju oraz elastycznego czasu pracy.

Regularna praca popłaca

Na skuteczną rekrutację duży wpływ ma regularna działalność employer brandingowa. Pracownicy coraz częściej poszukują opinii o firmach, zależy im na tym, aby organizacja wyznawała te same wartości co oni, oczekują przyjaznej atmosfery pracy i ciekawych inicjatyw wewnętrznych. Przedsiębiorstwa rekrutujące nowych pracowników powinny więc zadbać o regularne działania employer brandingowe, tak aby ich wizerunek był jak najlepszy. Warto też świadomie wybierać agencje zatrudnienia, z którymi się współpracuje, ponieważ reprezentują one firmę-klienta i jako pierwsze mają bezpośredni kontakt z kandydatem, co w rekrutacji jest sprawą kluczową.

Autor: A. Haponik

[1] https://www.pb.pl/pokoleniez/download/pokolenie_z_raport_spotdata.pdf