Agnieszka Śliwka-Stachowiak: Nasz cel? Realne wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw

Prowadzenie firmy w czasach kryzysu oznacza czasem zaciętą walkę o przetrwanie. Jak wyjść z niej zwycięsko? Odpowiedzi na to pytanie udziela Agnieszka Śliwka-Stachowiak, doradca marketingowy, certyfikowany trener biznesu, właścicielka agencji Studio Marki Brandsoul.

 

 

 

 

Joanna Bielas: W ciągu ostatnich lat polska gospodarka musiała zmierzyć się z kryzysem. Jakie działania podejmują małe i średnie przedsiębiorstwa, aby wyjść z impasu?

Agnieszka Śliwka-Stachowiak, Studio Marki Brandsoul: Wiele firm nie przetrwało zmian, jakie nieustannie zachodzą w naszej gospodarce: pandemia, wojna na Ukrainie i jej konsekwencje ekonomiczne, inflacja itp. To wszystko razem sprawia, że firmy, zarówno małe, jak i duże, codziennie muszą ścierać się z nowymi wyzwaniami, podejmować trudne decyzje. Zauważam jednak, że wielu przedsiębiorców nie poddaje się i zaczyna inwestować w rozwój firmy, często decydując się na rozpoczęcie współpracy ze specjalistami w tym zakresie. Główne cele, które można w ten sposób osiągnąć to budowanie marki, zwiększenie sprzedaży, czy też wprowadzenie nowych produktów na rynek. Kluczowym elementem, który może doprowadzić biznes do rozwoju jest postawienie na współpracę z doświadczonymi profesjonalistami. Podjęcie takich kroków zapewnia stworzenie konkretnego planu działania i jego efektywną realizację.

J.B.: Mimo wszystko są firmy, które świetnie sobie radzą. Jaka jest tajemnica sukcesu w takich okolicznościach?

Agnieszka Śliwka-Stachowiak: Szybkie reagowanie na zmiany. Działanie, a nie czekanie na skutki – to sprawdzona recepta. Warto podkreślić, że wiele firm w obliczu kryzysu zaczęło inwestować w reklamę lub we własnych klientów, zauważając, że stanowią oni kluczowy czynnik gwarantujący przetrwanie. Kryzysowi towarzyszyła refleksja, że firmy muszą dać od siebie coś więcej. Muszą pokazać, że im zależy. Dlatego, aby uatrakcyjnić swój profil, wiele przedsiębiorstw do aktualnych działań dodaje nowe specjalności – powiązane lub zupełnie nowe (wykorzystując aktualne zasoby). Wiele firm otwiera się na zagraniczne rynki, szukając tam dla siebie niszy. Ważne jest jednak, by reagować na potrzeby klienta. Teraz klient i jego potrzeby są w centrum. Warto pamiętać, że obecnie odbiorca jest świadomy i oczekuje od firmy realizacji tego, co ona obiecuje. Ma duży wybór i wybiera firmę, której przekaz jest najbardziej wartościowy, ale też która działa aktywnie.

J.B.: Każdy przedsiębiorca wie, że budowanie trwałych, długofalowych relacji z klientami ma dziś realny wpływ na rozwój marki. Jak osiągnąć ten cel?

Agnieszka Śliwka-Stachowiak: Zgadzam się z tą tezą, podtrzymywanie i budowanie pozytywnych relacji z klientami jest kluczowym elementem w rozwoju firmy. Aby go osiągnąć warto:

– rozmawiać z klientami, pytać się ich o zdanie, brać je pod uwagę i wprowadzać zmiany, pokazywać, że to dzięki m.in. zaangażowaniu klientów marka się rozwija (pomogą to ustalić ankiety, wywiady, akcje specjalne, grupy focuosowe itp.);

– zapewniać klientom bezpieczeństwo zakupu (dzieje się tak wówczas, gdy towar jest dla nich dostępny na dogodnych warunkach);

– stosować miękką komunikację oparta na dialogu – nie tylko agresywne promocje;

– świetnym pomysłem są programy lojalnościowe itp. pokazujące, że klient jest ważny;

– pomocne może być pamiętanie o ważnych datach, terminach itp.

Generalnie, warto uświadomić sobie, że w dzisiejszych realiach klient jest częścią marki, rozwija ją i współuczestniczy w jej tworzeniu.

J.B.: Równie ważne jest pozyskanie nowych klientów. Jakimi ścieżkami można obecnie najskuteczniej dotrzeć do nowych odbiorców?

Agnieszka Śliwka-Stachowiak: Digital marketing to zespół narzędzi i działań, które moim zdaniem zapewniają nam dotarcie do klienta w najbardziej efektywny sposób. Możemy skorzystać z wielu kanałów marketingowych, targetować reklamę do konkretnych osób (określona specyfikacja grupy docelowej), mierzyć działania (mamy informację o kosztach i efektach), specyfikować KPI ( CPS, CPM, CPC i inne), tworzyć mediaplany, które określają, co chcemy osiągnąć i jak. Dziś korzystają z tych narzędzi w największym stopniu firmy e-commerce, ale rynek będzie zmierzał
do wykorzystania ich w jak najbardziej optymalny sposób, bez podziału na branże.

W tym wszystkim nie możemy zapominać też o marketingu bezpośrednim, który nadal jest skuteczny i zawsze będzie miał kluczowe znaczenie – relacje są ważne i zawsze będą. Indywidualne podejście na pewno będzie czymś, co wyróżni firmę na tle konkurencji. Ważna jednak jest kwestia kreatywności i personalizacji. Im większy nacisk położymy na te aspekty, tym marketing bezpośredni będzie skuteczniejszy.

J.B.: Mówi się, że największym kapitałem każdej firmy są ludzie. Warto zatem zapytać, w jaki sposób każdy szef powinien dbać o swoich pracowników?

Agnieszka Śliwka-Stachowiak: Można osiągnąć ten cel poprzez słuchanie potrzeb i rozwijanie pracownika, wyznaczenie mu ścieżki rozwoju, docenianie go, ale także wyznaczenie konkretnych zadań i odpowiedzialności.

Pamiętajmy, że markę tworzą ludzie. Ich współpraca decyduje o sukcesie firmy. Dlatego ważne są też podejmowane wspólne działania – warsztaty, spotkania, integracje, by ludzie potrafili i chcieli ze sobą współpracować. Dodatkowo w rozwoju potencjału pracowników liczy się angażowanie ich w rozwój firmy i jej sukces. Uświadomienie sobie i innym, że rozkwit marki to nasz wspólny cel, może usprawnić działania i wyostrzyć kreatywne spojrzenie na wiele spraw.

J.B.: Pani marka, Studio Marki Brandsoul, prowadzi zakrojone na szeroką skalę działania w obszarze wsparcia marketingowego firm. Oprócz doradztwa, Brandsoul zajmuje się m.in. analityką marketingową. Wielu właścicieli firm jest przekonanych, że „na ich podwórku” wszystko działa bez zarzutu, a winę za niepowodzenia ponosi np. konkurencja. Jakie korzyści dla przedsiębiorcy zapewnia bezstronna analityka?

Agnieszka Śliwka-Stachowiak: Dzięki naszemu 15- letniemu doświadczeniu, przystępując do współpracy, możemy zaproponować nie tylko analitykę marketingu, ale nakreślić plan rozwoju biznesu. Patrzymy bardzo kompleksowo na:

– działania marketingowe (określając, czy jest opracowana strategia i plan marketingowy: jak jest realizowany, jakie są mierniki i ich realizacja, jakie
kanały itp.);

– analizę kanałów w marketingu internetowych, oceniając ich skuteczność;

– sposób przepływu informacji, struktur marketingowych itp.;

– weryfikację materiałów i narzędzi dostępnych do działań sprzedażowych;

–  możliwości i ograniczenia, jakie stoją przed danym przedsiębiorstwem;

– wizerunek firmy, nie tylko w obszarze mediów społecznościowych.

J.B.: Dlaczego indywidualne rozpatrzenie sytuacji danej firmy wraz z opracowaniem jedynego w swoim rodzaju planu rozwoju marki są tak ważne? Czy nieszablonowe podejście może przynieść podpowiedź do osiągnięcia sukcesu?

Agnieszka Śliwka-Stachowiak: Tylko indywidualne podejście może przynieść jakiegokolwiek efekty. Nie ma na te usługi sztampowego cennika, z którego może w takim samym zakresie skorzystać każda firma, bo po prostu płaszczyzna ich działania zawsze będzie odmienna. Znaczenie tu mają posiadane zasoby, zrealizowane do tej pory działania, ludzie tworzący firmę, branża, klient docelowy – jednym słowem bardzo szeroki obszar. Kluczowe są cele, jakie firma chce zrealizować i miejsce, w jakim aktualnie się znajduje.

W agencji marketingowej Brandsoul wcielamy w życie zasadę, że nigdy nie obsługujemy jednocześnie dwóch firm z tej samej branży działających na konkurencyjnym obszarze. Nie tylko ze względu na lojalność, jaką darzymy naszych klientów, co procentuje ich zaufaniem, i poczuciem bezpieczeństwa. Podstawową motywacją tego założenia jest fakt, że nawet jeśli proponowane przez nas działania będą odmienne, to i tak firmy będą ze sobą konkurowały.

Chciałabym jednak podkreślić, że nieszablonowe i niestandardowe sposoby działania to niejedyne atuty agencji marketingowej Brandsoul. Nasze główne wartości to przede wszystkim :

– BEZPIECZEŃSTWO – dajemy je naszym klientom, zapewniając im stałą, kompleksową opiekę marketingową, w postaci eksperta, który reaguje na ich potrzeby i wychodzi ze spersonalizowanymi inicjatywami;

– ENERGIA – takiej energii jak nasza nie znajdziesz za rogiem. Dzielimy się nią z klientami, motywując ich do działania i inspirując do rozwoju. Stawiamy na świeże pomysły, zarażając pasją, która jest autentyczną postawą, nie suchym sloganem;

– ZAANGAŻOWANIE – zawsze w 200% jesteśmy oddani pracy z klientem. Nasza aktywna postawa spotkała się z uznaniem klientów, a efekty tego działania tworzą dziś całkiem imponujące portfolio. Nasza dewiza? Mamy wspólny z klientem cel i razem z nim go realizujemy. Każdy, kto zdaje się na agencję marketingową Brandsoul może być pewien, że będzie mógł liczyć na rzetelną pomoc i wymierne rezultaty. Przeszkody, ale też sukcesy to nasze wspólne sprawy.

J.B.: Proszę zdradzić, jakie wyzwania stoją przed Pani firma w najbliższym czasie?

Agnieszka Śliwka-Stachowiak: To będzie intensywny czas! Przede wszystkim podwoimy nasze wysiłki, by jeszcze bardziej wesprzeć małe i średnie przedsiębiorstwa. Już niebawem wprowadzimy na rynek nasz nowy sklep internetowy – tylko dla firm o wspomnianym zasięgu, znajdą w nim one wszystko, co niezbędne w kwestii marketingu. Już teraz zdradzę też, że rozwijamy portal msp.pl , nawiązując współpracę ze strategicznymi partnerami. Dzięki temu, przedsiębiorcy, zarówno doświadczeni, jak i zaczynający swoją przygodę z biznesem, będą mogli liczyć na rzetelną pomoc na wielu obszarach.

Lada moment rozpoczniemy też współpracę z klientami z zagranicy, pomagając im wprowadzić marki na polski rynek, jako ekspert i doradca.

Oczywiście, mamy więcej powodów do dumy: właśnie uruchomiliśmy usługę Marketing Partner – dla dużych firm, które poszukują eksperta w zakresie marketingu i wizerunku, który pomoże im budować efektywny marketing. To doskonała opcja dla przedsiębiorców, którzy szukają skutecznego outsourcingu usług marketingowych.

Już niebawem uruchomimy kolejną platformę – tym razem przeznaczoną do szkoleń marketingowych online. Na premierę czeka też nowa strona naszej marki szkoleniowej… Lista naszych działań jest naprawdę długa, a to oczywiście jeszcze nie koniec naszych planów na przyszłość!

Aktualnie mamy cudownych klientów, z którymi pracujemy od wielu lat i chcemy ich nieustannie rozwijać. Dlatego w tym zakresie mamy wiele pomysłów i planów. Czeka nas współpraca z kolejnymi ciekawymi firmami, więc wyzwań jest wiele! Uskrzydla nas nowy pomysł, innowacyjny plan, każdy, nawet niewielki z pozoru sukces. Dzięki nim, codziennie rozwijamy się i zdobywamy coraz to nowe doświadczenia.

J.B.: Życzę zatem dalszych sukcesów!

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności