Pierwszy dzień w nowej pracy może zaważyć na dalszej Twojej karierze w firmie, dlatego tak ważne jest odpowiednie zaprezentowanie się współpracownikom. Ten moment zapamiętamy do końca życia, szczególnie gdy popełnimy jakąś gafę. Ekspertka z agencji pracy Skills Net radzi jak należy się przygotować i zachowywać w tym ważnym dniu, by stworzyć sobie grunt pod efektywną pracę.
ODPOWIEDNI WYGLĄD
„Jak Cię widzą, tak Cię piszą” – to popularne przysłowie sprawdza się w każdej sytuacji, szczególnie gdy poznajemy nowe osoby. Schludny wygląd oraz zadbanie o higienę osobistą to wydawać by się mogło podstawa, jednak wciąż wielu pracodawców zauważa wśród swoich pracowników lekceważące podejście w tym temacie.
– Higiena osobista to wciąż temat tabu i ciężko zwrócić komuś uwagę, gdy wyczuwamy od niego nieprzyjemny zapach, a jeszcze ciężej pracować z taką osobą. Dlatego idąc na rozmowę kwalifikacyjną pamiętajmy jak ważną rolę odgrywa nasz wygląd, czyli umyte włosy, schludne paznokcie i strój czy świeży oddech. To właśnie przy powitaniu przyszły pracodawca tworzy sobie opinię na Twój temat, a przy niechlujnym wyglądzie nawet ogromna wiedza i umiejętności nie zapewnią zdobycia pracy. To samo dotyczy oczywiście pierwszego dnia pracy – zaprezentujmy się nowym kolegom oraz szefowi z jak najlepszej strony, dzięki czemu już pierwszego dnia zyskamy nowe sympatie – mówi Kamila Gutowski z agencji pracy Skills Net.
MOWA CIAŁA I OSOBOWOŚĆ
Pierwszego dnia postaraj się porozmawiać choć z kilkoma osobami, czy to siedzącymi obok Ciebie, czy w drodze do kuchni czy toalety. Dzięki temu nawiążesz nowe kontakty i zorientujesz się czym się zajmują. Dodatkowo w przypadku problemów, będziesz wiedzieć do kogo w pierwszej kolejności zwrócić się o radę, ale również dasz szansę, by mogli poznać Ciebie. Takie rozmowy są również okazją, by poznać niepisane zasady panujące w biurze i na poznanie kultury organizacyjnej, bo każda firma jest trochę inna. Natomiast jeśli jesteś osobą nieśmiałą nie staraj się być przebojowa na siłę, z pewnością w firmie znajdą się osoby, które nawiążą z Tobą kontakt pierwsze. W tym przypadku weź pod uwagę swoją mowę ciała, która sprawi, że będziesz odbierana jako pewna siebie i sympatyczna osoba.
– Najważniejsza jest naturalność, nie próbuj na siłę być zabawny, czy pewny siebie, jeśli to nie leży w Twojej naturze. Zawsze patrz w oczy swojemu rozmówcy, nie uciekaj wzrokiem w bok. Jeśli współpracownicy zaproponują Ci wspólne wyjście na kawę czy lunch, zgódź się – zyskasz nowe znajomości i dowiesz się firmowych ciekawostek. Uśmiechem i szczerym zainteresowaniem ich pracą sprawisz, że zostaniesz ciepło przyjęty do zespołu – dodaje ekspertka.
Nowa praca i środowisko są zawsze stresujące, niezależnie od wieku i doświadczenia. Jednak pamiętajmy o punktualności, odpowiednim wyglądnie i kulturalnym zachowaniu, a przede wszystkim o uśmiechu, a wtedy z pewnością wywrzemy dobre pierwsze wrażenie.