Klient nasz pan. To powiedzenie znane jest chyba każdemu. Firmy otwarcie przyznają, że wraz ze wzrostem poziomu konkurencji staje się coraz prawdziwsze. Jeśli marka chce pozostać atrakcyjna i konkurencyjna na rynku, musi wychodzić naprzeciw potrzebom klienta. Nawet tym z pozoru przyziemnym.
Dzisiejszy konsument jest osobą niezwykle wymagającą. Oczekuje dedykowanych ofert, atrakcyjnych promocji i profesjonalnej obsługi. Na każdym etapie handlowym (sprzedażowym), chce czuć się jak ktoś ważny i traktowany z należytym szacunkiem. Co więcej, staje się osobą bardzo świadomą. Nie tylko swoich praw jako klient, ale przede wszystkim posiada coraz większą wiedzę o produktach i usługach, z których chce skorzystać. Ułatwia mu to internet ze swoimi bogatymi zasobami informacji. Dzięki globalnej sieci, w krótkim czasie, może poznać opinie innych użytkowników, znaleźć konkurencyjne oferty i lepsze promocje.
Obecny rynek wymaga od firm budowania przywiązania klientów w oparciu o coś więcej niż sam produkt. Konieczne jest tworzenie odpowiedniego klimatu marki, świata przeżyć, emocji, a przede wszystkim odpowiednich relacji z konsumentem. Te jak wiemy kształtują się cały czas – na etapie prezentacji oferty, sprzedaży i, nie mniej ważnych, reklamacji. To klient musi być zawsze w centrum uwagi.
Firmy dążą do dostarczania produktów i usług na wysokim poziomie, aby wygrać wyścig o klienta. Oczywiście nie ma rzeczy doskonałych i problemy czy reklamacje zdarzają częściej lub rzadziej, ale zdarzają się każdemu.
– W biznesie trzeba być realistą. Wszyscy dążą do ideału, ale nie można udawać, że nie zdarzają się też potknięcia. Cała sztuka polega na tym, żeby je przewidywać, być na nie przygotowanym i umieć wychodzić z nich obronną ręką. Dlatego istotne jest właściwie zarządzanie procesami reklamacji i realizowanie przyjętych strategii – wyjaśnia Dariusz Pitera, Kierownik projektów IT, Ideo Sp z o. o.
Nie ulega wątpliwości, że reklamacje są rzeczą przykrą – zarówno dla firm jak i dla klienta. Dlatego stawiając satysfakcję konsumenta nade wszystko, trzeba się o niego szczególnie zatroszczyć. Musi być przekonany, że jego problemy są dla nas jako firmy najważniejsze i robimy wszystko, żeby zrekompensować jego straty.
Takie jest, lub powinno być, główne założenie strategii biznesowej. Odpowiednie podejście do klienta, pozwala zminimalizować szkody wynikające z sytuacji kryzysowych, a niekiedy nawet obrócić część z nich w sukces. Należy o tym nieustannie pamiętać. Przedsiębiorstwa, które nie podchodzą do tego tematu wystarczająco poważnie, bardzo szybko tracą wiarygodność i zaufanie.
Jak jednak efektywnie realizować takie założenia? Istnieje szereg narzędzi, praktyk i rozwiązań, które pomagają realizować procesy reklamacji. O wykorzystaniu narzędzi informatycznych w obsłudze zgłoszeń reklamacyjnych, będzie można posłuchać 27 października, podczas tegorocznego Kongresu Profesjonalistów IT w Rzeszowie.
Dariusz Pitera, jeden z prelegentów Kongresu, na co dzień zajmuje się wdrożeniami systemów IT wspomagających utrzymanie oraz budowaniem relacji z klientami. Dzięki temu wie, jak przekuwać pojawiające się trudności w sukces. Posiada praktyczną wiedzę, którą dzieli się w ramach prowadzonych projektów.
Partnerem Głównym Kongresu Profesjonalistów IT jest Altkom Akademia S.A., zaś Partnerami wspomagającymi itWORKS S.A. oraz 3S S.A.