lederboard

Opony do samochodu terenowego i SUV-a. Jakie najlepiej wybrać?

Różne segmenty samochodów wymagają innego ogumienia. Samochody terenowe i SUV-y bywają pod tym względem wymagające. Na co więc najlepiej postawić?

 

Specyfika samochodu typu SUV sprawia, że kupując nowe opony, musimy wziąć pod uwagę szereg rzeczy. Na rynku istnieje bowiem szereg rozwiązań dedykowanych dla takich samochodów, a i nawet jeśli z nich nie skorzystamy, to jednak dobrze dobrać opony właśnie do posiadanego samochodu. Ale zacznijmy od początku.

Dlaczego SUV-y potrzebują innych opon?

Jako że opony to jedyny punkt styku samochodu z asfaltem, to przez nie przenoszone są siły, jakim poddawany jest samochód podczas jazdy. To opony odpowiadają za przyczepność podczas przyspieszania, hamowania, skręcania, częściowo amortyzują nierówności i tak dalej.

Im cięższy samochód, tym bardziej intensywnie pracują opony. SUV-y nie należą do lekkich samochodów – nawet te mniejsze ważą po około 1,5-tony, a duże to nawet 2 czy wręcz 2,5-tony. Te dodatkowe kilogramy biorą się przede wszystkim z konstrukcji, napędu na cztery koła i zamawianego często bogatszego wyposażenia.

SUV-y to też jedne z najmniej aerodynamicznych samochodów na rynku. Faktyczny opór, jaki samochód stawia powietrzu, oblicza się na podstawie współczynnika oporu powietrza (Cx) pomnożonego przez powierzchnię czołową samochodu. SUV-y i terenówki mają kształt, który nie jest zbyt opływowy i mają sporą powierzchnię czołową.

Niektóre mają też napęd na cztery koła, który w SUV-ach poprawia przyczepność podczas ruszania i stabilność w zakrętach, ale w samochodach o lepszych zdolnościach terenowych pomaga im przeć naprzód w trudnym terenie. Opony nie pozostają tu jednak bez znaczenia.

Różne samochody, różne opony

SUV jest dość szerokim pojęciem, pod którym znajdziemy zarówno małe samochody zbudowane na platformach segmentu B, jak np. nowy Ford Puma, ale są tu też samochody o wręcz przeprawowych zdolnościach, jak Mercedes klasy G, czy Jeep Wrangler Rubicon.

Opony musimy więc dobrać do możliwości i ograniczeń samochodu. Większość mniejszych SUV-ów – tych z segmentu B i C – kupuje się raczej z napędem na przednią oś. Nie są to też zbyt ciężkie samochody, więc opony do nich możemy dobierać tak, jak do niższych samochodów osobowych. Warto jednak zastanowić się nad oponami, które cechują się niższymi oporami toczenia, by nie podnosić niepotrzebnie zużycia paliwa.

Większe i cięższe SUV-y, rozmiaru Mercedesa GLC i wzwyż, mogą już sprawiać oponom problemy. Dlatego powinniśmy kupić do nich opony o wyższym indeksie nośności. Istnieją odmiany popularnych opon jak np. Nokian WR D4, w wersjach SUV, ze ściankami bocznymi wzmocnionymi włóknami aramidowymi. Takie opony są nieco bardziej odporne na uszkodzenia i lepiej radzą sobie z siłami generowanymi przez ciężkie samochody.

Jeszcze inaczej będzie to wyglądało w przypadku samochodów typowo terenowych. Szukając opon do Łady Nivy czy Nissana Patrola, możemy zdecydować się na opony AT lub MT. Bieżnik w takich oponach to już tzw. kostka, które stworzone są do jazdy w trudnych warunkach. Opony AT to opony do jazdy w różnorakim terenie, MT są stworzone do jazdy w błocie, ale na asfalcie są głośne i nie dają zbyt dużej przyczepności.

Jeśli po bezdrożach jeździcie tak często, jak po asfalcie, dobrym rozwiązaniem mogą być też opony całoroczne. Cechują się głębszym bieżnikiem, który sprawdzi się w lekkim terenie, a jednocześnie zapewniają przyzwoite właściwości na drodze.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Jeśli wasz samochód ma napęd na cztery koła, warto też zwrócić uwagę na to, jaki to napęd i dobierać opony na tej podstawie. W przeciwieństwie do samochodów z napędem na przód lub tył, w 4×4 najlepiej wymieniać opony kompletami – cztery koła na raz. To dlatego, że moment obrotowy jest stale rozdzielany pomiędzy osie na podstawie różnych parametrów. Taki napęd działa najlepiej, kiedy wszystkie opony zapewniają dobrą przyczepność, bo też wszystkie są na osiach napędowych. Znając preferowaną przez napęd oś, można by doraźnie założyć na nią nowe opony, ale takie podejście nie jest zalecane.

Pamiętajmy też, że napęd na cztery koła nie zastąpi dobrych opon zimowych. Nie sprawi też, że przestaną nas obowiązywać prawa fizyki i zaoferuje nieskończoną przyczepność w każdych warunkach. Zbyt wielu kierowców przesadnie ufa systemom samochodu i napędom, jednocześnie nie przywiązując zbyt dużej wagi do ogumienia.

Jeśli chcemy zapewnić sobie i naszym pasażerom bezpieczeństwo, a jednocześnie mieć przyjemność z jazdy i korzystać z opon jak najdłużej, warto wybrać opony odpowiednie do naszego samochodu i o nie dbać, zaczynając od regularnego kontrolowania ciśnienia.

Artykuł powstał we współpracy ze sklepem z oponami oponyprofi.pl

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności