lederboard

Rewolucja cyfrowa w biznesie. W jaki sposób małe i średnie przedsiębiorstwa korzystają z internetu?

Nieco mniej niż połowa (44 proc.) firm prowadzi działalność częściowo opartą na internecie, jak wynika z badania NEXERY, przeprowadzonego wspólnie z agencją GfK wśród przedsiębiorców z 14 obszarów centralnej i północno-wschodniej Polski. Wydarzenia ostatnich dwóch lat postawiły niektóre organizacje w bardzo trudnej sytuacji, dla innych stały się szansą na dywersyfikację biznesu i znaczny wzrost zysków. Od początku pandemii coraz więcej firm inwestuje w szybszy internet. Za pośrednictwem sieci przedsiębiorcy najczęściej korzystają z e-fakturowania, mediów społecznościowych, a także platform sprzedażowych i rozwiązań chmurowych. W jaki sposób firmy używają internetu w celu podniesienia swojej konkurencyjności?

 

 

 

E-usługi na rzecz innowacji i konkurencyjności

Wywołany pandemią lockdown, a także wprowadzenie pracy zdalnej zdecydowanie wzmocniły cyfryzację w biznesie. Według badania #RegionyNEXERY2021 przedsiębiorcy z obszarów, w których Nexera buduje sieć światłowodową, coraz częściej korzystają z e-usług w swojej działalności. Najwięcej ankietowanych (93 proc.) korzysta z płatności internetowych i e-fakturowania (54 proc.). Reprezentanci firm często używają także mediów społecznościowych (40 proc.), platform sprzedażowych (32 proc.) i rozwiązań chmurowych (18 proc.). Dodatkowo ponad 1/3 badanych przedsiębiorców bierze udział w szkoleniach online. Wraz ze wzrostem wykorzystania innowacyjnych rozwiązań informatycznych, rośnie konkurencyjność tych organizacji w coraz bardziej cyfrowym otoczeniu biznesowym.

Według analityków z Digital Economy Lab Uniwersytetu Warszawskiego firmy wykorzystujące internet i platformy online zyskują dostęp do regionalnych, krajowych, a nawet globalnych rynków bez ponoszenia ogromnych wydatków, które byłyby konieczne w przypadku ekspansji tradycyjnego biznesu. Dzięki uruchomieniu czy zdynamizowaniu działalności online wielu organizacjom udało się uodpornić na kryzys. Przedsiębiorcy, którzy w trudnym czasie wykazali się elastycznością i innowacyjnością, potrafili wykorzystać możliwości cyfryzacji na swoją korzyść – mówi Jacek Wiśniewski, prezes zarządu Nexery.

Szybszy internet otwiera nowe możliwości

Porównując wyniki najnowszego badania Nexery do poprzednich edycji raportu, obserwujemy wzrost znaczenia szybkiego łącza w biznesie. Coraz więcej ankietowanych firm inwestuje w wyższą prędkość internetu i coraz więcej przedsiębiorców (84 proc.) jest zadowolonych z parametrów łącza. Między 2020 a 2021 rokiem wśród badanych organizacji wyraźnie zmieniła się dominująca prędkość stałego łącza. Obecnie firmy najczęściej deklarują posiadanie internetu o szybkości między 100
a 300 Mb/s. Odsetek przedsiębiorstw, które korzystają z łącza o takiej prędkości wzrósł o 16 p.p. w stosunku do 2020 roku i wynosi obecnie 42 proc.

Szybki internet jest nie tylko narzędziem znacznie usprawniającym komunikację i pracę online. Szerokopasmowe łącze w firmach daje też dostęp do danych, kontakt z kontrahentami z całego świata, a także możliwość uczestniczenia w szkoleniach i konferencjach, bez konieczności wyjazdów służbowych. Obecność firmy w sieci ma ogromne znaczenie nie tylko w przypadku dużych, ale także mniejszych przedsiębiorstw – mówi Paweł Biarda, członek zarządu Nexery.

Małe biznesy coraz mniej internetowe?

Dostęp do szybkiego i pewnego internetu stanowi podstawowe narzędzie i warunek uczestniczenia firm w gospodarce cyfrowej, którą opisują badacze z Digital Economy Lab Uniwersytetu Warszawskiego. Podczas gdy w 2021 roku duże i średnie przedsiębiorstwa inwestowały w coraz lepsze rozwiązania technologiczne, zwiększyła się liczba małych organizacji, które całkowicie zrezygnowały z dostępu do internetu (17 proc.). To wzrost o 11 p.p.
w stosunku do poprzedniego roku.

Z naszego badania wynika, że w 2021 roku zwiększyła się liczba badanych przedsiębiorstw, które zrezygnowały z dostępu do sieci. Przypuszczamy, że jest to konsekwencja lockdownu, kiedy to małe organizacje tymczasowo zawieszały swoją działalność w biurach, jednocześnie dbając o to, aby pracownicy mogli korzystać z szybkiego internetu podczas wykonywania swoich obowiązków z domu. Doświadczenia pandemii pokazały, że musimy być przygotowani do pracy w nieprzewidywalnych warunkach, dlatego budowa powszechnie dostępnej infrastruktury szerokopasmowej, pozwalającej na korzystanie z szybkiego i stabilnego łącza w dowolnym miejscu, jest kluczowym aspektem w dążeniu do wyrównywania szans oraz rozwoju polskiego biznesu – podsumowuje Jacek Wiśniewski.

 

➡️ Pobierz Raport #RegionyNEXERY2021 i sprawdź, jaką rolę odgrywa dostęp do szybkiej sieci internetowej dla osób mieszkających na terenach, na których budujemy naszą sieć: https://www.nexera.pl/pl/raportregionynexery

Nota metodologiczna

To trzecia edycja autorskiego badania Nexery, które zostało zrealizowane przez firmę GfK w marcu 2021 r. Jest jednym z najbardziej przekrojowych źródeł wiedzy o polskich internautach na obszarach, na których brakuje dostępu do szerokopasmowego nternetu lub dostęp do niego jest ograniczony. Badanie przeprowadzono w czterech grupach docelowych – wśród mieszkańców, nauczycieli, przedsiębiorców i urzędników.

O firmie NEXERA:

Nexera to pierwszy w Polsce wyłącznie hurtowy operator telekomunikacyjny o dużej skali, rozwijający światłowodową sieć dostępową (NGA) o wysokiej przepustowości (min. 100 Mb/s). Udziałowcami Nexery są firmy od lat działające na globalnym rynku telekomunikacyjnym: Infracapital oraz Nokia.

Na bazie Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC), Nexera buduje sieć światłowodową w 14 obszarach centralnej i północno-wschodniej Polski. Program ma na celu likwidację tych miejsc w kraju, które nie mają dostępu do bardzo szybkiego internetu oraz przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu obywateli Unii Europejskiej. Docelowo w zasięgu najnowocześniejszej sieci światłowodowej znajdzie się ponad 1 mln gospodarstw domowych oraz prawie 3 tys. szkół i jednostek edukacyjnych, które zostaną objęte siecią Nexery, poprzez dofinansowanie w ramach POPC oraz w ramach realizacji projektów własnych.

Nexera w 2019 roku zainicjowała autorski raport #RegionyNEXERY2019, będący wynikiem badania przeprowadzonego wspólnie z agencją GfK. Raport jest jednym z najbardziej przekrojowych źródeł wiedzy o polskich internautach na obszarach, w których brakuje dostępu do szerokopasmowego Internetu lub w których dostęp ten jest ograniczony. Badanie i raport są realizowane cyklicznie. Najnowszy dokument jest do pobrania pod linkiem: https://www.nexera.pl/pl/raportregionynexery

Firma Nexera jest laureatem wielu nagród. Zdobyła tytuł „Innowatora Roku” w konkursie Złotych Anten, organizowanym w ramach 18. Sympozjum Świata Teleinformatyki i Infrastruktury. Otrzymała też nagrodę za Najlepsze Wdrożenie Usługi Chmurowej w konkursie Best in Cloud 2019, którego organizatorem jest redakcja Computerworld Polska. Nexera wygrała w międzynarodowym konkursie Global Carrier Awards 2020 w kategorii najlepsze wdrożenie BSS/OSS, dołączając tym samym do grona najbardziej cenionych firm telekomunikacyjnych na świecie, które z pasją zmieniają branżę telekomunikacyjną. W 2021 r. Nexera otrzymała prestiżowe Godło Teraz Polska oraz tytuł Dream Employer 2021.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności