W 2022 r. na pierwszy plan wysuwa się transgraniczny handel elektroniczny. Bowiem już dziś prawie trzy czwarte (74%) Europejczyków i 69% Polaków dokonuje zakupów międzynarodowych – wynika z najnowszego PayPal eCommerce Index[1]. Niektórzy konsumenci wciąż jednak wahają się, czy sięgnąć po produkty z odległego kraju ze względu na obawy dotyczące bezpieczeństwa, które stają im na drodze. Jak pomóc kupującym czuć się bezpieczniej podczas zakupów online z zagranicy i zmaksymalizować grupę klientów?
Obecnie szacuje się, że liczba użytkowników Internetu w Polsce wynosi około 30 mln[2]. W ciągu ostatnich kilku lat ten jakże znaczący rynek w Europie Środkowo-Wschodniej powszechnie przystosował się do cyfrowej rzeczywistości, co jest szczególnie widoczne w przypadku zakupów. Dziś prawie 70% Polaków kupuje międzynarodowo, a 1/4 zakupów online pochodzi spoza Polski[3].
Trend ten widoczny jest również na innych rynkach europejskich, gdzie średnio 30% zamówień pochodzi z e-handlu transgranicznego. W zakupach międzynarodowych przoduje Grecja, gdzie aż 87% konsumentów badanych przez PayPal dokonuje takich zakupów. Chętnie towary z zagranicy sprowadzają też Irlandczycy (83%), Izraelczycy (79%) i Szwedzi (76%). Irlandczycy i Izraelczycy dokonują najwięcej zakupów online: odpowiednio 44% i 48% ich zakupów pochodzi z zagranicy.
Zakupy międzynarodowe są szczególnie kuszące ze względu na atrakcyjne ceny. Średnio ponad połowa kupujących z Izraela, Grecji i Irlandii wskazuje ten czynnik jako kluczowy. Ważnym czynnikiem kierującym uwagę Europejczyków za granicę jest niedostępność niektórych towarów w ich własnych krajach, co przyznaje 39% z nich. Szczególnie interesujące jest również to, że jeden na trzech Europejczyków (31%) postrzega zakupy z innego kraju właśnie jako okazję do odkrywania nowych towarów.
E-handel transgraniczny: szansa dla polskich sprzedawców
W Polsce rodzimi sprzedawcy również obficie czerpią z trendu popularności internetowych zakupów zza granicy. Około 5 na 6 z nich sprzedaje swoje produkty za granicą i co ważne – jak wskazują ich szacunkowe deklaracje, mogą na tym potencjalnie sporo zarabiać[4]. Według badania PayPal, w 2022 roku już 33% obrotów polskich sprzedawców było generowanych przez zagraniczne zamówienia online, co jest widocznie wyższe od średniej europejskiej wynoszącej 29%.
,,Polska jest jednym z największych rynków eksportowych w Europie, obok Niemiec, ponieważ 89% sprzedawców prowadzi sprzedaż międzynarodową, na równi z Belgią, Irlandią i Izraelem, gdzie wskaźnik ten wynosi 86%. Warto zauważyć, że w każdym z tych przypadków około jedna trzecia całkowitych obrotów ze sprzedaży pochodzi z zagranicy. To pokazuje perspektywy dla handlu elektronicznego w Europie i ogromne możliwości, jakie mają dziś sprzedawcy internetowi,” komentuje Efi Dahan, Dyrektor Zarządzający PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią i Izrael.
Bez wątpienia kupujący online z zagranicy są niezwykle ważną grupą dla każdego handlowca. Potencjalnie generujący znaczące zyski powinni być brani pod uwagę, aby zmaksymalizować korzyści płynące z handlu online[5].
Konsument chce kupować bezpiecznie – sprzedawcy powinni mu to umożliwić
W dalszym ciągu istnieją bariery, które hamują rozwój tej obiecującej części rynku. Jedną z kluczowych przeszkód na drodze do sukcesu w handlu elektronicznym, która wymaga obecnie rozwiązania, jest czynnik bezpieczeństwa, czyli brak zaufania konsumentów do niektórych rynków za granicą. Powszechne obawy globalnych e-konsumentów związane z prywatnością danych i płatnościami online mogą faktycznie wpływać na ich zachowania zakupowe.
,,Kupujący, obawiając się o bezpieczeństwo zakupów w sieci, zwłaszcza na nieznanych stronach, wolą sprawdzić, czy sklep jest wiarygodny i czy środki bez problemu dotrą do sprzedawcy. Z tego powodu realną pomocą podczas procesu zakupowego może być znana metoda płatności, od międzynarodowego dostawcy, z którym współpracuje sklep. Nasze najnowsze badania potwierdzają, że już dziś 42% Europejczyków czuje się bezpieczniej podczas zakupów w międzynarodowych sklepach, w których dostępny jest PayPal. Uważa tak m.in. 57% Greków, 51% Irlandczyków i 43% Hiszpanów[6]. Mimo, że wejście na rynek międzynarodowy bywa trudne i stanowi wyzwanie dla handlowców, odpowiednie partnerstwo może ułatwić ten proces i dać im dużą przewagę już na samym początku.” mówi Efi Dahan.
Dziś aż 29% polskich konsumentów czuje się bezpieczniej robiąc zakupy w globalnych sklepach, gdy dostrzeże PayPal jako jednego z operatorów płatności.
Dlatego wybierając partnera płatności dla sklepu internetowego, zaleca się wybór znanych, globalnych marek, które od lat z powodzeniem obsługują e-commerce na całym świecie. Właściwy wybór zapewnia sklepom internetowym wiele innych korzyści poza podstawowym przetwarzaniem płatności. Na przykład PayPal oferuje sprzedawcom ochronę przed oszustwami[7], a także wsparcie cross-marketingowe, aby dotrzeć do szerszego grona zainteresowanych konsumentów. Platforma może również pomóc zwiększyć konwersje, oferując wydajne i szybkie przetwarzanie transakcji, na dowolnym urządzeniu.
# # #
O PayPal:
Od ponad 20 lat PayPal pozostaje na czele cyfrowej rewolucji w płatnościach. Wykorzystując technologię sprawia, że usługi finansowe i handel są wygodne, bezpieczne i bardziej przystępne cenowo. Platforma PayPal wspiera ponad 432 milionów konsumentów i sprzedawców na ponad 200 rynkach, ułatwiając ich rozwój i dostęp do globalnej gospodarki. Więcej informacji: www.paypal.com
[1] PayPal eCommerce Index 2022; Metodologia badania: 15-minutowe badanie 15 221 konsumentów z Europy i Izraela w wieku 18-75 lat & 10-minutowe badanie 4 604 osób decyzyjnych w przedsiębiorstwach z Europy i Izraela.
[2] IAB Poland, E-commerce 2022 report, Wrzesień 2022;
[3] PayPal eCommerce Index 2022;
[4] Wyniki te mogą nie być przeciętne i mogą się znacznie różnić w zależności od firmy. Niniejsza treść ma charakter wyłącznie informacyjny. Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji biznesowej należy zawsze uzyskać niezależne porady biznesowe, podatkowe, finansowe i prawne.
[5] Niniejsza treść ma charakter wyłącznie informacyjny. Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji biznesowej należy zawsze uzyskać niezależne porady biznesowe, podatkowe, finansowe i prawne.
[6] PayPal eCommerce Index 2022;
[7] Dowiedz się więcej o zarządzaniu ryzykiem: https://www.paypal.com/business/manage-risk