lederboard

Tomasz Wyszogrodzki: Być po prostu dobrym człowiekiem


– Współczesny biznes od prawników oczekuje wysokiego poziomu świadczenia usług, szybkiej i czytelnej relacji z klientem przy zastosowaniu nowoczesnych metod komunikowania się, zaufania między klientem a kancelarią, dostępności prawnika dla klienta. – mówi Tomasz Wyszogrodzki, właściciel Kancelarii Adwokackiej. 

 

Mimo młodego wieku jest Pan osobą odnoszącą spore sukcesy na rynku usług prawnych. Często mówi się, że młodość w tym zawodzie oznacza innowacyjność i umiejętność odnajdywania również innych, skutecznych rozwiązań… poza tym tradycyjnymi. Zgadza się Pan z tą opinią?

– Młodość i nowe podejście do zawodu z zachowaniem zasad uniwersalnej sztuki adwokackiej daje całkiem dodatnie wyniki. Należy pamiętać o deontologii zawodu i jego misji, ale wykonując go w realiach, które w dzisiejszym biznesie wymagają innowacyjności i świeżego podejścia obowiązkiem jest wychodzić na przeciw klientowi i jego potrzebom. Trzeba starać się przewidywać wiele sytuacji, które mogą przynieść zarówno sukces przy danym projekcie, jak i porażkę, podsumować je i obrać najbardziej właściwą koncepcję prowadzenia danej sprawy. Znalezienie skutecznego rozwiązania dla klienta zależy od wielu czynników, takich jak stan faktyczny, prawny, wyklarowane w tym zakresie interpretacje prawne, potrzeby mocodawcy oraz działania przeciwnika. Ponadto bardzo ważna jest komunikacja z klientem i wytłumaczenie mu wszystkiego na język tzw. nieprawniczy, wskazanie, na czym polega jego problem prawny. To bardzo ważne, w przeciwnym razie komunikacja zostaje zaburzona, co nie jest dobrym kierunkiem we współpracy zarówno incydentalnej, jak i długofalowej.

Agnieszka Czapska w wywiadzie dla portalu polskiprawnik.pl powiedziała, że rynek usług prawnych jest przesycony i rośnie konkurencja, jakiej jeszcze kilka lat temu nie było. Czy Pan też czuje jej oddech na swoich plecach?

– Konkurencja rośnie, to prawda, lecz ma to też swoje zalety. Rynek weryfikuje, klient więcej wymaga, staje się najważniejszy w pełnym tego słowa znaczeniu. Jakość usług jest przez to lepsza, bo prawnik, który chce odnosić sukces, więcej oczekuje od siebie, co daje wyższy poziom świadczenia usług. Wskazany wyżej prawnik posiada stałych klientów i ten „oddech na plecach” jest mu nie tak odległy, lecz zawsze musi o nim pamiętać, aby się do niego nie zbliżył. W związku z tym „przesyceniem” należy myśleć o tych zaletach i świadczyć klientom usługi wysokiej jakości, przy zastosowaniu zasady: „wszystkie przypadki w kancelarii mają równie ważny priorytet ważności, żadni klienci nie są gorsi od innych ani odwrotnie”.

Jaki jest zakres usług Pana kancelarii? W której dziedzinie prawa czujecie się jako zespół najlepiej?

– Usługi Kancelarii staramy się na bieżąco rozszerzać, tworząc zespół specjalistów z niemal każdej dziedziny od prawa cywilnego i gospodarczego zaczynając, a na podatkowym kończąc. Jako zespół czujemy się najlepiej w dziedzinach: prawa gospodarczego; prawa konsumenckiego; nieuczciwych praktykach rynkowych; e-commerce oraz w doradztwie podatkowym ściśle związanym z zastosowaniem optymalizacji podatkowych.

Coraz więcej osób posiada uprawnienia radcowskie/adwokackie. Powoduje to rosnącą konkurencję na rynku, co z kolei przekłada się na spadający poziom wynagrodzeń. Coraz łatwiej można zatrudnić radcę prawnego za znacznie mniejsze pieniądze, niż 5 lat temu… Czy dziś to wciąż jeden z najbardziej opłacalnych zawodów w Polsce?

– Każdy prawnik powinien wyceniać swoją pracę na tyle ile się jej poświęcił i jaki wkład w nią włożył. Co niestety nie zawsze ma miejsce. W mojej ocenię każdy profesjonalista, szanujący swoją pracę, wyznacza wynagrodzenie proporcjonalne do tego szacunku. Oczywistym jest, iż rosnąca konkurencja obniżyła ceny i wymaga dostosowania ich do potrzeb klienta, ale we wszystkim, jak w życiu, należy znaleźć złoty środek, tak aby obie strony były zadowolone. Kiedy ten kompromis w zakresie wynagrodzenia nie będzie miał miejsca, współpraca może szybko się skończyć lub nawet nie rozpocząć. W związku z powyższym jest to opłacalny zawód, lecz nie podejmę się odpowiedzi, czy najbardziej w Polsce, gdyż w większości zależy to od osoby, która go wykonuje.

Jak wyglądają nowe tendencje na rynku usług prawnych? Czego od prawników oczekuje współczesny biznes?

– Współczesny biznes od prawników oczekuje wysokiego poziomu świadczenia usług, szybkiej i czytelnej relacji z klientem przy zastosowaniu nowoczesnych metod komunikowania się, zaufania między klientem a kancelarią, dostępności prawnika dla klienta. Rynek usług prawnych bardzo się zmienia i będzie się zmieniał, dlatego trzeba te zmiany widzieć i dostosowywać się do nich zarówno merytorycznie, jak i praktycznie, stawiając potrzeby klienta na pierwszym miejscu.

Jakie cele stawia Pan przed sobą i swoją kancelarią na najbliższe 5 lat?

– Rozbudowa Kancelarii o nowe specjalizacje, podnoszenie merytorycznego poziomu zespołu kancelarii, działalność ProBono. Więcej celów i planów zdradzić nie możemy, tyle mówi się o konkurencji, więc trzeba pozostawić je w tajemnicy (uśmiech). Chcemy, aby nasi klienci byli pewni, iż zrobiliśmy dla nich wszystko, a wszystko to, co wykonywaliśmy w ramach ich zlecenia, było dla nich zrozumiałe i czytelne.

Jak ważny jest dla kancelarii PR, budowanie wizerunku? Jest Pan bowiem bardzo często zapraszamy do programów telewizyjnych, udziela wywiadów dla takich portali jak onet.pl czy biznes.pl. Współpraca z mediami pomaga kreować wizerunek kancelarii i podnosić jej prestiż?

– Wizerunek marki jest ważny, jednak nie należy zapominać, iż najważniejsza jest jakość wykonywania usług. Myślę, że jestem obecny w programach statystycznie rzadko, liczba zaproszeń w ich uczestnictwie jest większa od liczby udziałów, co wiąże się z innymi priorytetami i bieżącymi obowiązkami. Budowanie wizerunku zapewne pomaga pokazać się większej liczbie potencjalnych klientów, lecz nie należy zatracić głowy i skupiać się bardziej na ukazywaniu w mediach niż na bieżącym wykonywaniu swoich obowiązków. Zawsze zadaję sobie pytanie, kiedy adwokat/radca prawny istniejący niemal codziennie w mediach znajduje czas na wykonywanie swojego zawodu? Jak to możliwe? Współpraca z mediami powinna przebiegać na odpowiednim poziomie, być przemyślana i nie może zamieniać się w gwiazdorstwo. Już dziś w wielu kręgach mówi się o niektórych prawnikach bardziej w znaczeniu „celebryty” niż profesjonalisty. Najbardziej cenię zatem doradztwo pisemne w formie wywiadu w prasie lub Internecie, w takim wariancie odbiorca uzyskuje darmową pomoc prawną, co jest pożyteczne.

Definicja sukcesu według Tomasza Wyszogrodzkiego?

– Dość banalna, ale często to, co oczywiste, jest najlepszą drogą do sukcesu. Stawiać cele i je realizować mimo tych przeszkód, jakie na swojej drodze można spotkać. Więcej wymagać od siebie niż innych. Być sobą, pamiętać na pierwszym miejscu o ludziach i bliskich, być po prostu „dobrym człowiekiem”.

 

Rozmawiała: Ilona Adamska

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności