Kwiecień i maj to okres intensywnego poszukiwania kandydatów na staże i praktyki wakacyjne. Jak wynika z badania serwisu rekrutacyjnego GoldenLine, w ogłoszeniu o pracę skierowanym do osób z pokolenia Y nie powinno zabraknąć informacji o dniach i godzinach pracy, lokalizacji firmy oraz wysokości wynagrodzenia. Ponad połowa badanych osób poniżej 24 roku życia stwierdziła, że są to dla nich informacje zdecydowanie istotne.
Co jest zdecydowanie istotne w ofercie pracy?
Dla 54% badanych poniżej 24 roku zdecydowanie istotne są dni i godziny pracy. Może to wynikać z tego, że osoby te pragną połączyć pracę z kontynuowaniem nauki. W ogłoszeniu kierowanym do pokolenia Y nie może zatem zabraknąć informacji o możliwości pracy zdalnej czy elastycznych godzinach pracy. Wysokość wynagrodzenia jest zdecydowanie istotna dla 52% badanych, a lokalizacja firmy dla 50% badanych.
Mimo że dużo mówi się o tym, że młodsze pokolenia mają potrzebę identyfikowania się z wartościami firmy, tylko 21% badanych wskazało wartości i standardy, którymi kieruje się firma za zdecydowanie istotne w samej ofercie pracy. Ponadto tylko 19% młodych pracowników uważa za zdecydowanie istotne informacje o benefitach pozapłacowych. Dla porównania 26% badanych z grupy wiekowej 25-34 lata uważa tą informację za zdecydowanie istotną.
Jak osoby z pokolenia Y szukają pracy?
Badania przeprowadzone przez GoldenLine pokazują, że tylko 12% osób w wieku poniżej 24 roku życia wysłało więcej niż 20 aplikacji. Natomiast 33% badanych wysłało tylko do 5 CV. Dla porównania więcej niż 20 CV wysyła co piąta osoba w wieku powyżej 24 lat.
71% młodych kandydatów szukało pracy w serwisach internetowych z ofertami pracy, 47% przez znajomych i rodzinę, a na trzecim miejscu znalazły się strony internetowe wybranych firm (43%). Tuż za podium znalazły się Urzędy Pracy, z którego skorzystało 24% badanych w wieku do 24 lat. Tylko 14% młodych pracowników skorzystało z biur karier.
Osoby z pokolenia Y zapytane o ważne dla nich dodatkowe funkcjonalności serwisów z ofertami pracy najczęściej wskazywały możliwość dodawania opinii o pracodawcach (45% wskazań). Kolejne dodatkowe funkcjonalności to możliwość założenia swojego profilu zawodowego (33%), grupy dyskusyjne oraz fora (32%), a także dostęp do artykułów z poradami na temat szukania pracy (31%).
Czego najbardziej brakuje młodym w ogłoszeniach o pracę?
Aż 55% badanych z pokolenia Y zwróciło uwagę na brak informacji o wysokości zarobków w ogłoszeniach o pracę. Dodatkowo informacji o dniach i godzinach pracy brakuje 48% badanych, zaś 42% respondentów – danych o zakresie obowiązków.
Co ciekawe, informacji o wysokości wynagrodzenia częściej brakuje respondentom poniżej 24 roku życia (55%). Dla porównania, odpowiedź tę zaznaczyło 49% badanych w wieku 35–44 lata. Może to wynikać z tego, że najmłodsi uczestnicy rynku pracy mają największy problem z określeniem, ile powinno się zarabiać na wybranym stanowisku.
Kandydatom w wieku do 24 lat bardzo często brakuje również dokładnego opisu zadań na danym stanowisku (47%). Jest to o tyle zrozumiałe, że na początku kariery lakoniczne opisy ofert pracy mogą niewystarczająco wyjaśniać młodym pracownikom, na czym mają polegać ich obowiązki.
Informacji o lokalizacji firmy brakuje w ofertach pracy 34% badanych. Brak nazwy i danych kontaktowych firmy odczuwa 25% młodych kandydatów. To zagrożenie dla rekrutacji ukrytych, które z powodu niepełnych informacji mogą generować mniejszy spływ aplikacji na ofertę pracy.
***
Cytowanie wyników badania tylko za podaniem źródła: Raport GoldenLine
***
Wyniki badania zrealizowanego na zlecenie GoldenLine przez SWResearch na reprezentatywnej grupie 1006 Polaków, którzy w ciągu ostatnich 3 miesięcy szukali pracy, CAWI, czerwiec 2016
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Strictly Necessary Cookies
Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.
If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.