lederboard

Networking – sposób funkcjonowania w świecie biznesu


Dzięki networkingowi mam pomysł na firmę, wspólnika, finansowanie w biznesie, klientów. Wszystko właściwie. – podkreśla z entuzjazmem Wojciech Nadejczyk (Prezes grupy BNI „Chopin” w Warszawie). O networkingu z właścicielami warszawskich spółek rozmawia Joanna Wiejak.

Czy networking jest zatem sposobem na szybką drogę do zbudowania sukcesu?

Wojciech Nadejczyk (BNI „Chopin”): Networking dla mnie jest sposobem funkcjonowania w świecie biznesu. To bardziej filozofia działania, niż sposób na sprzedaż. Spotkania networkingowe nie powinny służyć sprzedaży, promocji artykułów, tylko lepszemu poznawaniu ludzi. Nie jest to kanał sprzedaży, choć ona też się pojawia, lecz jako efekt wtórny naszego działania.

Wojciech Nadejczyk – jest Prezesem grupy BNI Chopin w Warszawie. Prowadzi swoją firmę Efektum, zatrudnia 30 pracowników. Jego misją jest dawanie możliwości pracy osobom niepełnosprawnym.

Networking to z jednej strony niespieszne budowanie dobrych relacji, a jednocześnie żywioł zmian, który może Cię porwać w nieoczekiwanym kierunku wraz z nowymi kontaktami, pomysłami, nową wiedzą. Z inspiracji wspólną rozmową pojawiają się rozwiązania, otwiera się szersza perspektywa i nowe horyzonty działania.

W Polsce działa wiele grup networkingowych. Spotkania organizowane są przeważnie w większych miastach, jak Warszawa, Poznań, Wrocław, Katowice, Gdańsk, czy Kraków. Niektóre z nich są prężnie działającymi, dużymi organizacjami, jak BNI (Business Network International). Inne, choć działają krócej, zaznaczyły już swoją obecność na rynku, dynamicznie wytyczając drogę sukcesu. Jest wśród nich Projekt Wspierania Przedsiębiorczości PWP, Akademia Przedsiębiorcy, Panorama Biznesu, Skrzydła Sukcesu, Arena Biznesu, Stołeczne Forum Przedsiębiorczości oraz wiele innych spotkań, business mixerów, eventów i konferencji z elementami networkingu.

Kiedy 2 lata temu rozpoczynałam razem ze wspólnikiem prowadzenie Wtorkowych Spotkań Biznesowych w Warszawie, przyświecała nam idea integracji absolwentów naszych szkoleń. Intencją tych spotkań networkingowych było tworzenie możliwości poznawania ciekawych ludzi biznesu, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, omawianie wartościowych projektów oraz wzajemna inspiracja i wypracowanie bardziej efektywnych sposobów działania. W ciągu tylko jednego roku we Wtorkowych Spotkaniach uczestniczyło podad 550 osób, a wykłady prowadziło 36-ciu ekspertów i trenerów biznesu. W kolejnym roku te sukcesy przełożyły się na zorganizowanie cyklu 12 konferencji networkingowych z cyklu Panorama Biznesu.

Networking dla uczestników nie musi oznaczać przynależności do konkretnej organizacji. Wiele spotkań ma otwarty charakter. Współpraca i przyjazne relacje, to cechy które wyróżniają i jednocześnie łączą organizatorów networkingu.

Dlatego rozmawiam dzisiaj z Bartkiem Ślazykiem, koordynatorem krajowym Projektu Wspierania Przedsiębiorczości PWP, Dorotą Mastalską, organizatorką Skrzydeł Sukcesu i Areny Biznesu, Wojciechem Nadejczykiem, Prezesem grupy BNI Chopin w Warszawie oraz Małgorzatą Łukaszewicz, koordynatorem projektu SFOP Stołeczne Forum Przedsiębiorczości. Postanowiliśmy wspólnie zastanowić się, czym jest networking i jak prawidłowo nawiązywać kontakty oraz budować relacje biznesowe, aby czerpać jak największą satysfakcję z networkingu.

Bartku, dlaczego organizujesz spotkania networkingowe?

Bartek Ślazyk (PWP): Spotkania kontaktów biznesowych organizuję, gdyż przez wiele lat pośredniczyłem w różnych biznesach i pracowałem z pośrednikami (branża budowlana, spożywcza, reklamowa), gdzie zauważono moje umiejętność kojarzenia firm i ludzi. Wykorzystałem te doświadczenia tworząc Projekt Wspierania Przedsiębiorczości PWP, aby zwiększać zyski wielu przedsiębiorstw, a co za tym idzie i swoje, gdyż w PWP płaci się za wynik współpracy, dzieląc się konkretnymi prowizjami za pomoc.

Bartek Ślazyk – jest koordynatorem krajowym Projektu Wspierania Przedsiębiorczości PWP, czołowej organizacji kontaktów biznesowych w Polsce, działającej w ośmiu miastach, wyróżnionej prestiżowym srebrnym medalem Kongregacji Przemysłowo- Handlowej Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej za wspieranie MŚP i tytułem „Pozytywista Roku”.

Jaka jest misja Projektu Wspierania Przedsiębiorczości?

Bartek Ślazyk (PWP): Nasza misja jest prosta – zwiększać konkurencyjność i zyski firm, podnosić poziom życia przedsiębiorców, ich pracowników i rodzin. Działać wspólnie, aby osiągać coraz bardziej ambitne cele.

Tak, patrząc na efekty i rozwój projektu z pewnością jesteś bardzo ambitną osobą. Jakie masz plany na najbliższą przyszłość? Jakie zadania pragniesz zrealizować jeszcze w tym roku?

Bartek Ślazyk: Na rok 2014 zaplanowaliśmy organizację spotkań kontaktów biznesowych PWP w dziesięciu polskich miastach i zwiększenie zysków firm w nich uczestniczących o co najmniej 10 tys. PLN. Najlepszym natomiast chcemy pomóc w zwiększeniu zysków o 100 tys. PLN, zarówno dzięki kontaktom biznesowym, jak i umiejętnościom, takim jak skuteczna sprzedaż i marketing. Cele długoterminowe, to rozwój naszych klubów w całej Polsce (30-40 miast), a następnie podbój Europy i świata!

Doroto, jak wyglądają Twoje spotkania? Jakie cele dzięki nim realizujesz?

Dorota Mastalska (Skrzydła Sukcesu): Organizuję dwa rodzaje spotkań networkingowych:

1. Arena Biznesu organizowana dla przedsiębiorców. Celem jest nawiązanie bliższych relacji oraz integracja. Podczas spotkań Areny Biznesu uczestnicy uczą się np. gry w golfa, tańców na rurze, czy jeżdżą na gokartach.

2. Skrzydła Sukcesu – jest to cykl konferencji networkingowych, odbywających się obecnie w kilkunastu miastach Polski, których celem jest edukacja z takich tematów jakie mogą się przydać osobom przedsiębiorczym np. coaching, zarządzanie czasem, inwestowanie w nieruchomości. Na konferencji odbywają się trzy konkretne szkolenia prowadzone przez profesjonalistów: motywacja poprzez pokazanie osoby – Gwiazdy Biznesu – która w Polskich realiach doszła od przysłowiowego zera do milionera. Gwiazdy opowiadają swoją historię oraz mówią co możemy zrobić, aby powtórzyć ich sukces. Gościli u nas m.in. Elżbieta Filipiak – Przewodniczący Rady Nadzorczej Comarch, Daniel Kubach – multimilioner, Anioł Biznesu i wielu innych inspirujących ludzi. Najważniejszym elementem jest jednak networking czyli czas, kiedy wszyscy uczestnicy mogą poznać się osobiście, nawiązać nowe kontakty biznesowe i opowiedzieć innym o swojej działalności.

Dorota Mastalska – jej największą pasją jest łączenie ze sobą ludzi. Od prawie 10 lat organizuje spotkania networkingowe i „swata” ze sobą przedsiębiorców. Stworzyła takie projekty jak: Arena Biznesu, Kalendarz Sukcesu i Skrzydła Sukcesu. Jej motto życiowe brzmi: ”Jeśli twierdzisz, że potrafisz – masz racje. Jeśli twierdzisz, że nie potrafisz – też masz rację!”.

Kogo zapraszasz? Jakie osoby przychodzą na networking?

Dorota Mastalska (Skrzydła Sukcesu): Zapraszamy przede wszystkim przedsiębiorców, osoby przedsiębiorcze i ludzi, którzy działają w biznesie.

Czym dla Ciebie osobiście jest networking?

Małgorzata Łukaszewicz (SFOP): Jest możliwością spotkania, nawiązania relacji.
Współorganizuję i uczestniczę w spotkaniach networkigowych w 6 dzielnicach Warszawy.

Małgorzata Łukaszewicz jest koordynatorem projektu Stołeczne Forum Przedsiębiorczości (SFOP), realizowanego przez Miasto st. Warszawa w 6 dzielnicach (Ochota, Praga-Południe, Targówek, Ursynów, Wilanów, Wola). Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Dorota Mastalska (Skrzydła Sukcesu): Dla mnie to sposób rozwijania swojego biznesu, genialny sposób na realizację swoich celów, to promowanie osiągnięć innych ludzi. Działając ”tradycyjnie” 1+1=2 (czyli spotkają się tylko 2 osoby) w networkingu 1+1=11 lub 111, zatem łącząc swoje kontakty biznesowe, współpracując, a nie konkurując, jesteśmy w stanie osiągnąć o wiele więcej.

Wojciech Nadejczyk (BNI „Chopin”): Dla mnie networking jest to bardzo wartościowy sposób myślenia i działania. Wymaga zmiany filozofii na sposób, który uważa, że trzeba innym pomagać. Każdy ma bagaż doświadczeń i jeśli chcesz się dzielić swoimi doświadczeniami, kontaktami, jeśli nie myślisz, że chcesz na tym skorzystać, a pragniesz innym pomagać, to zaczyna działać.

Ja osobiście największej wartości networkingu nie widzę w pozyskiwaniu klientów, tylko w tym, że dobrze zaczynasz znać ludzi, przestajesz być osobą anonimową. Przestajesz być sam w biznesie, masz grupę niemal przyjaciół, do których możesz zwrócić się z pytaniami, problemami. Jak się prowadzi firmę, zawsze pojawiają się jakieś problemy, z którymi nie zawsze wiesz, jak sobie dać radę. Pomysły i rozwiązania podpowiedzą Ci inne osoby. Dzięki temu nie musisz wyważać otwartych drzwi, korzystasz z ich doświadczenia.

Na bazie swojego doświadczenia w organizacji spotkań networkingowych i obserwacji uczestników, jakich błędów uważasz, że należy unikać?

Wojciech Nadejczyk (BNI „Chopin”): Błędem jest promowanie networkingu jako sposobu na sprzedaż. Z pewnością w spotkania warto zainwestować swój czas, bo to przyniesie efekt. Nie koniecznie jednak tym najważniejszym efektem będzie sprzedaż. Może to być np. redukcja kosztów w firmie. Czasem poprzez skalę biznesu można wygenerować większe oszczędności niż pozyskanie pojedynczego klienta. Oczywiście klienci też się pojawiają, ale nie sprowadzajmy networkingu jedynie do tej funkcji. Należy unikać błędów, aby nie za szybko próbować spieniężyć kontakty, które nawiązuje się w networkingu. To jest zasadniczy błąd i tego zdecydowanie trzeba unikać.

Dorota Mastalska (Skrzydła Sukcesu): Najważniejsze błędy to prowadzenie monologu zamiast rozmowy, opowiadanie nachalnie o wszystkich swoich działalnościach i sprzedawanie już na spotkaniu networkingowym swoich produktów lub usług. Błędem jest też stanie z boku, brak nawiązywania kontaktu z uczestnikami spotkania i czekanie aż inni się sami do nas odezwą.

Czy znasz i możesz nam opowiedzieć ciekawą historię przedsiębiorców, którzy rozwinęli biznes dzięki networkingowi?

Dorota Mastalska (Skrzydła Sukcesu): mamy mnóstwo takich historii. Ostatnio na Skrzydła Sukcesu przyszła kobieta, która przyznała się nam, że była na pierwszej konferencji w Katowicach. Pracowała wtedy w biurze księgowym, jednak zupełnie nie było to jej idealne zajęcie. Na Skrzydłach Sukcesu – słuchając występującego tam coacha – Celestyny Osiak oraz rozmawiając z innymi przedsiębiorcami postanowiła, że zmienia swoje życie i otwiera firmę zajmująca się tym co kocha. Otworzyła studio florystyczne. Gdy przyszła na kolejne spotkanie, poznała właścicieli hoteli, firmy organizujące śluby, restauracje, które stały się jej stałymi klientami. Nie tylko zmieniła swoje życie ale również pozyskała sporo stałych klientów, którzy polecają jej firmę dalej.

Wojciech Nadejczyk (BNI „Chopin”): W networkingu jest wartość, której ludzie często nie dostrzegają. Korzyści, które procentują, ale czasem w nieprzewidywalny sposób. Jako przykład podam, że dzięki dobrym relacjom mogłem pomóc w znalezieniu byłemu szefowi pracy, kiedy chciał przenieść się do innego miasta. To prawda, że dzięki networkingowi można zwiększyć sprzedaż – ale, co zawsze będę mocno podkreślał: nie sprowadzajmy networkingu tylko do funkcji liczenia zysków i kanału sprzedaży.

Bartek Ślazyk (PWP): Spotkania networkingowe uważam za najlepszy sposób nawiązywania relacji, nie tylko biznesowych. Wynikiem naszych wydarzeń jest wiele wspaniałych znajomości, przyjaźni, a nawet związków, w tym nawet jedne zaręczyny. Jeśli zaś chodzi o stronę biznesową – Partnerzy odnotowali już ponad 1500 współpracy i poleceń biznesowych, wartości kilku milionów PLN. Statystyk Gości naszych spotkań nie notujemy, lecz szacujemy je na kilka tysięcy współpracy i rekomendacji. Wiele ciekawych osób poznałem także na spotkaniach innych, bardzo wartościowych organizacji, których w Polsce jest wiele (np. Izby Gospodarcze, BNI, projekt Skrzydła Sukcesu). Każda z organizacji ma inny charakter i uważam, że ukierunkowany na rozwój przedsiębiorca powinien być, jeśli nie wszędzie, to na pewno w kilku z nich.

Dziękuję za rozmowę i inspirujące wypowiedzi. Networking to nie jest z założenia sposób na szybką sprzedaż, ale dobre relacje i wartościowe kontakty z pewnością zaowocują sukcesem. Może to będzie zwiększenie zysków, rozwój bazy klientów, dostęp do wiedzy, porady ekspertów, optymalizacja kosztów, znalezienie pracy, a może przyniosą efekt w całkiem inny, nieoczekiwany sposób? Jeśli tak się zdarzy, opowiedz nam swoją historię na Kolejnym networkingu.

 

* Joanna Wiejak – jest założycielem Akademii Przedsiębiorcy, doświadczonym organizatorem, managerem i doradcą biznesu. Zorganizowała dotychczas 50 spotkań dla przedsiębiorców, w samym tylko ubiegłym roku 12 konferencji networkingowych z cyklu Panorama Biznesu. Spotkania i wykłady odbywały się w pięknej, artystycznej oprawie malarstwa współczesnego i stylowych dekoracji Galerii Sztuki Współczesnej Qadrat, Joanny Dembowskiej, a smaczne przekąski wzbogacała degustacja czekoladowego wina. Dobra energia tych spotkań, którą zawsze podkreślali uczestnicy, nadal sprzyja nawiązywaniu bliskich relacji i owocnej współpracy biznesowej, gdziekolwiek spotkamy się na networkingu.

 

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności